torsdag, december 29, 2011

Resten av första dagen

Okej, vi slocknade typ så fort vi kommit in på hotellrummet (som btw är skitstort!) och sov i ca fyra timmar. Vi som bestämt att vi skulle försöka hålla oss vakna ända till kvällen! Aja... sen gick vi ut och började promenera och spana in omgivningen en andra gång. Gick förbi två shoppingcentrum, ska nog spana in dem lite bättre sen.

Sen käkare vi på ett ställe som verkade vara lite mer vietnamesiskt än västerländskt.Vi fick vi två menyer, en vanlig på vietnamesiska och engelska samt en turistmeny med bilder, "Just point on the dish you want!" Vi bestämde oss för att köra hard core och beställde in varsin förrätt och huvudrätt, samt ris, från den inte-så-turistiga menyn. Visade sen att det hade nästan räckt med en förrätt och en huvudrätt åt oss båda.

Jag hade beställt nån form av beef rolled in "lot" leaves, jag fick en tallrik med dels typ sju biffbitar inrullade i nån form av löv, ca fyra cm långa. På tallriken fanns även nudlar, bitar av ananas, gurka och vad senare visade sig vara banan, sallad mm. Vid sidan av fick jag nån form av halvcirkelformade rispapper, samt en liten skål vatten. Servitören sa att jag skulle lägga lite av maten i pappret, rulla ihop det, doppa i den lilla skålen fisksoppa och äta. Det var skitsvårt eftersom pappret gick sönder när jag böjde det för mycket, trotts att jag försökte mjuka upp det med vattnet.

Jag blev såklart jättestressad av att det verkade som om personalen, som alltid var i närheten, hade roligt åt våra problem. Vet inte om det var så, men det kändes så. Vi skrattade och undrade vilka fel vi gjorde och försökte översätta det till svensk matkultur. Typ "undra om jag doppar kroppkakan i remoladsåsen nu" eller "när jag blandar de här, är det som att äta köttbullar och bea?" När jag försökte få de jävla rullarna att fungera och skrattade åt hur dumt det verkade så tänkte vi på kräftor och hur dumt DET är.

Vi fick i oss det mesta av maten. Tror vi betalade ca 610 000 dong för allt, inklusive två öl var, vilket alltså är strax över 200 spänn. Kan leva med de här priserna. Hehe:P Sen vandrade vi tillbaka mot hotellet och tog en drink på restaurangen bredvid, där vi hade startat på morgonen. Där är det betydligt dyrare, men fortfarande billigt för oss.

Sen gick vi hem och sov.

Inga kommentarer: