fredag, december 30, 2011

Solsting

Trotts hatt, solskyddskräm, mycket skugga och massor av vatten lyckades jag få solsting. Har sovit i kanske en och en halv, två timmar nu och har fortfarande huvudvärk, är dödstrött och lätt illamående. Har tagit en andra huvudvärkstablett nu och hoppas det ska gå över.

Men jag hat köpt lite småkrafs, sett levande fiskar mm på matmarknad, blivit lurade när vi köpt vatten (vi var dumma nog och betalade hela 150 000 dong för två flaskor, ca 50 spänn! Annars verkat de kosta typ en tiondel...) och så har vi varit på War Remenands Museum.

Det handlar om Vietnamkriget. Det började lite upplyftande på bottenvåningen med att berätta om alla ländet som stödde Vietnam. Fanns bla en affisch från Sverige där. Massa bilder på massa demonstrationer med miljoner människor. På andra våningen hade de ett rum tillägnat agent orange, fullt med bilder på missbildade barn och människor. Riktigt äckligt. De hade tom tre foster (varav två var siamesiska tvillingar) i två vattentankar med grova missbildningar.

Ett annat rum handlade om krigsförbrytelser, men jag var inte inne i det eftersom jag hade börjat må dåligt. Vi gick en snabb vända på övervåningen där de bl a hade fotoreportage mm. Man mådde ju inte så topp rent mentalt efter att ha sett allt det där... men men, som många citat sa där, hoppas framtiden lär sig av oss.

Nu ska jag se om mitt huvud lugnat ner sig så pass mycket att vi orkar gå och leta reda på middag. 

Inga kommentarer: