måndag, januari 09, 2012

Mui Ne del 2

Tydligen är det the shit att vara ryss här. Jag skulle uppskatta att ca 75% av alla turister är ryssar, vilket är lite intressant eftersom vi knappt märkt av ryssar någon annanstans. Alla menyer mm står på vietnamesiska, ryska och engelska, eller bara på ryska och engelska. Vissa resebyråer (som ordnar bussar till andra ställen, dagsturer mm) har enbart text på ryska. På restaurangen vi var på igår stod det vad det kostar att ta in ett helrör vodka.

Det här är helt klart det mest turistiga stället vi varit på. Eller, Hoi An var ju också väldigt turistigt men på ett helt annat sätt. Det känns som att till Hoi An åker man för att "uppleva" Vietnam, medan hit åker man för att sola. Priserna är aaaaningens högre, men fortfarande väldigt låga. Det verkar också som att det växer rätt snabbt här. När vi läser på nätet verkar det som för bara ett par år sedan så var de enda spaerna som fanns här antingen såna som hör till hotellet, eller små, typ partytält vid vägen där man sitter på en plaststol och får naglarna målade eller ryggen misshandlad. Nu finns det flera salonger som ser rätt fräsiga ut.

Men som mycket är det oftast fräsigare på utsidan än inuti. Igår var vi på ett ställe, Jörgen skulle testa att klippa sig och jag tänkte passa på att tvätta håret då. Jag har inte tagit med mig något balsam eller liknande utan endast använt hotellens schampo, vilket började märkas. Det var helt okej, Jörgens frisyr blev inte riktigt som han tänkt sig (de verkade ovana med en kille som hade önskemål, han berättade att det stod tre pers och tittade på hans bild och diskuterade sinsemellan innan en tjej började klippa), men min hårtvätt blev ungefär precis så som jag tänkt mig.

Hon gnuggade min hårbotten med naglarna riktigt hårt, det var rätt skönt (blev lite väl hårt ett tag, men aja). Hon skvätte lite vatten omkring sig men det torkar ju rätt snabbt. Fick lite ansiktstvätt också. När hon var färdig var håret toklent, nu har jag svårt att sätta upp det och få undan det från ansiktet XD

Man kunde färga håret där också (och få massage, manikyr och hela köret), och det var med såna vanliga hårfärgningar som man köper på H&M hemma.

Hotellet är som sagt riktigt fräscht, men personalen i receptionen är verkligen inte bra på engelska. Jag är fullt medveten om att jag inte kan ett ord vietnamesiska, och de kanske är jättebra på ryska, men det är helt klart besvärligt. Det är mycket som krånglar, framför allt med stranden.

Vårt hotell ligger ju på fel sida om vägen, och har alltså ingen strand. Men de har en deal med hotellet tvärs över, Indochina Dreams, om att deras gäster får låna deras privata strandremsa. När vi kom ner till stranden igår dock så kom ägaren och förklarade att det inte funkar så, att vi måste betala 100 000 dong (ca 67 spänn per person), eftersom han måste hålla stranremsan ren, fixa parasollerna mm mm. Det verkade som om han var lite trött och hade tagit det här ett par gånger. Vi har inte orkat ta det med vårt hotell ännu, vi var på lite för dåligt humör igår och idag har vi legat vid vårt hotells pool istället, eftersom jag använt datorn en massa.

Visserligen kunde vi använda Indochinas pool, vi fick en flaska vatten var, en solmadrass samt att killen som vaktade stranden höll ett öga på våra saker när vi gick iväg när vi betalat, men ändå.


Idag frågade jag efter en brevlåda att posta några vykort i, och de sa att det inte fanns nån sån, och att de tog ut en avgift för att skicka vykorten åt mig. De sa att den var "under 5 dollar", men jag tror att de bara trodde att det rörde sig om ett vykort, samt att jag skulle skriva om adressen på en annan lapp. Känns helskumt, Lonely planet säger att det ska finnas ett postkontor här så vi tänkte gå och leta efter det i eftermiddag. Annars postar jag dem i Saigon. Eller tar hem dem och postar hemma.

Frukostbuffén är den tråkigaste hittills också. Inga större fel egentligen, men de andra var roligare.

Gnäll gnäll. Nu har Jörgen smittat mig också, han har blivit förkyld, så vi nyser och snyter oss ikapp. Känns värdelöst att vara förkyld här. Min bikini är gammal och blek och jag vill ha en ny men inga bikinisar här är snygga. Jag är fortfarande vit som marmor, antagligen för att solskyddsfaktorn är tokstark och jag ser tjock ut när jag sitter ner och jag är hungrig men vill inte äta och allt är bajs. Nästan.

Nä, nu ska jag gå ner till poolen igen och läsa lite mer, blir nog bättre då. Men först måste jag snyta mig igen!

Inga kommentarer: