torsdag, januari 05, 2012

My Son

Jag ber om ursäkt för att inläggen kommer i klump och att de inte alltid kommer i ordning. Jag sitter och skriver på mobilen då och då, men det är ju sällan jag har internet, förutom på hotellrummet.

My Son var coolt, det var häftiga ruiner. Man kände sig lite som Indiana när man gick runt där. Det finns en krater där sen vietnamkriget, de trodde att vietcong hade en bas där. Stört att förstöra så fina ruiner.
Templena var byggda i tegel utan murbruk. Guiden berättade att de visste inte hur de byggde dem, de är flera tusen år gamla och står till stor del än idag. Han visade i ett rum, där de restaurerat en vägg. Den nya väggdelen är ca 40 år gammal och täckt av grön mossa, riktigt sliten, medan den delen av väggen som stått i två tusen år ser mycket mer orörd ut.

Det fanns olika teorier om hur de byggt de olika templena, minns inte alla men en var att man byggde templet i obrända tegelstenar, och sen brände hela templet som en enhet. Och det vi tittade på just då var visseligen inte så stor vid basen, kanske 4x8 meter, men15 meter högt...

Det var som sagt fina ruiner. Vi gick runt och tittade och sen åkte vi tillbaka. My Son ligger ungefär 50km från hotellet, men det tog en timme att åka eftersom vägarna inte är så roliga.

Tillbaka på hotellet jublade vi över att frukosten stängde tio och inte nio och slängde i oss en andra frukost. Sen tog vi oss ner på stan, provade lite kläder och köpte lite grejs. Jag har köpt tyg till en tribalkjol nu också. Hoppas den blir snygg!

Jag måste plocka ut mer pengar snart...

1 kommentar:

Anonym sa...

:-) kram ni verkar ha det bra ;-) / mama